Kebanyakan jambatan yang dibina di LPT2 direkabentuk dengan mempunyai 'bearing pad' getah. Saiznya bergantung kepada beban yang bakal ditanggung oleh rasuk jambatan terbabit.
'Bearing pad' adalah diperbuat dari kepingan besi dan juga kepingan getah yang telah menjalani ujian-ujian tertentu seperti ujian 'compression' dan 'shear' serta ujian2 elastik bagi getah. Ujian rasmi bagi bearing pad oleh pengeluar-pengeluar dijalankan di Institut Getah Malaysia.
Berikut merupakan gambaran proses pembuatan & ujian yang dijalankan terhadap bearing pad oleh pengeluar.
1. 'Steel Formwork' bagi Bearing Pad
2. 'Steel Plate' yang digunakan untuk Bearing Pad
3. Proses pembersihan 'steel plate' bagi bearing pad
4. 'Steel plate' yang telah dibersihkan
5. 'Steel Plate'
5. Getah Asli yang bakal digunakan dalam penghasilan bearing pad
6. Proses penyapuan gam di setiap kepingan 'steel plate'
7. Proses penyantuman 'steel plate'
8.
9. Bearing Pad yang telah selesai proses pencantuman
10. Proses 'stim & cook' bagi bearing pad
11. Mesin yang digunakan semasa proses 'stim & cook'
12. Bongkah bearing pad yang telah siap
13. Proses pengemasan lebihan getah bearing pad
14. Bearing pad yang telah dikemaskan
15. Mesin bagi ujian 'compression & shear'
16. Bongkah yang sedang menjalani proses ujian 'compression & shear'
17. Contoh bongkah yang sudah menjalani ujian 'compression & shear'
18. Bilik Ujian
19. Sampel getah bearing pad bagi tujuan ujian elastik dan suhu
20. Alat ujian bagi getah bearing pad
21. Ujian 'tensile & elongation' bagi getah bearing pad
bleh x bg alamat tmpat pmbuatan bearing pad ni.?
ReplyDeleteAssalamualaikum.. sy suhaimy dr JKR Taiping. Boleh tak disenaraikan jenis2 ujian yang perlu dijalankan ke atas bearing pad..? Adakah ujian ini sahaja yang diperlukan (1- Compression & Shear. 2- Elastik & Suhu 3- Tensile & Elongation). Bagaimana pula dengan Minimum requirement drp pihak JKR..? Mohon sangat bantuan dari Tuan.. Tq!
ReplyDelete